
Forskerpraten – Episode 4: Gir flere lærere bedre resultater?
17.10.2025
Økt lærertetthet er et tilbakevendende tema i debatten om norsk skole. Men gir flere lærere bedre resultater? Seniorforsker ved Frischsenteret Oddbjørn Raaum kommer til Forskerpraten med flere svar som kanskje vil overraske.
Hele artikkelen som diskuteres i episoden finner du her (ekstern lenke). Medforfatter er Nicolai T. Borgen, Lars J. Kirkebøen og Andreas Kotsadam.
I denne Forskerpraten møter du Oddbjørn Raaum, Karen Helene Ulltveit-Moe, Simen Markussen og programleder Kristian Mykleset.
Forskerpraten – en podkast om samfunnsøkonomi er et samarbeid mellom Frischsenteret og Økonomisk institutt ved Universitetet i Oslo.
Podkasten produseres av Noldus Historiefortelling med økonomisk støtte fra Fritt Ord.
Andre nyheter

Forskerpraten – Episode 8: Hva skjer nÃ¥r eldreomsorg blir et familieanliggende?
Når livet nærmer seg slutten de fleste ekstra hjelp og omsorg. I Norge peker vi da på velferdsstaten. Men hva om denne omsorgen i stedet måtte utføres av barna?

Ledig stilling ved Frischsenteret
Kunne du tenkt deg å jobbe hos oss? Vi er på jakt etter en doktorgradsstipendiat.

Avslutningsseminar – DEVICE
Den 2. desember 2025 hadde prosjektet:
Developing value chains for CO2 storage and blue hydrogen in Europe avslutningseminar
Developing value chains for CO2 storage and blue hydrogen in Europe avslutningseminar

Tydelig effekt av pensjonsreformen i offentlig sektor
Forskerne Øystein Hernæs, Simen Markussen, Oddbjørn Raaum, Knut Røed og Tao Zhang ved Frischsenteret har analysert effekten av reformen på arbeidstid og lønn ved bruk av ferske registerdata fra plattformen microdata.no.
Aktuelt Aldring Arbeidsledighet Arbeidsliv Arbeidsmarkedstiltak Arbeidstid Barnevern Bolig Demografi Energi Entreprenørskap Familie Generelt Grønt skifte Helse Immigrasjon Klima Kompetanse Kriminalitet Kronikker Miljø Offentlige tjenester Offentlige ytelser Pandemi Pensjon Podcast Politikk og valg Produktivitet RCT Rus Skatt Sosial mobilitet Sykefravær Sysselsetting Transport Ulikhet Utdanning Utvikling

17. 11. 2025